Je voeten masseren voordat je gaat slapen kan heel goed zijn voor je gezondheid. Massage is een van de oudste technieken gebruikt in de geneeskunde. Lang geleden gebruikten de Hindoes, Perzen en Egyptenaren massages voor vele ziekten. Vandaag de dag is massagetherapie nuttig voor veel chronische ziekten: rugpijn, artritis, bursitis, vermoeidheid, hoge bloeddruk, diabetes, onvruchtbaarheid, afkickverschijnselen van roken, depressie en veel meer. Massages zullen u ook helpen bij het verlichten van stress en spanning, die later kunnen leiden tot kwaaltjes en ziekten.

Een massage kan je op veel verschillende manieren doen. Je kan gebruik maken van je handen, vingers, ellebogen, knieën, onderarmen, voeten of een massageapparaat.

Een van de meest gebruikelijke massages is een voetmassage. Sommige delen van onze voeten zijn verbonden aan verschillende organen van het menselijk lichaam. Zorg ervoor dat je je voeten elke nacht voor het slapen gaan een beetje aandacht geeft. Je voelt direct de voordelen ervan: het is goed voor je huid, het verbetert een slechte bloedsomloop, verbetert je slaap, vermindert oedeem tijdens een zwangerschap, onderhoudt de goede werking van de organen en helpt met het ‘restless legs syndrome’.

Voetmassage

Hier zijn enkele zelf-massage technieken:

  • Houd je tenen vast met 1 hand en je enkel met de andere. Draai je voet dan langzaam rond, eerst in een richting en daarna in de andere.
  • Duw op je hiel met een hand en op de bovenkant van je voeten met de andere in tegengestelde richting. Geef druk voor 15 seconden.
  • Houd je duim en wijsvinger langs beide zijde van de achillespees (net boven de hiel) en ga zachtjes op en neer. Met de andere hand geef je druk aan de tenen zodat je een kapstokvoet krijgt.
  • Trek aan elke teen, een voor een. Daarna aan al je tenen tegelijk. Daarna shake je voet los!

Een voetmassage is altijd aangenamer met een tussenstof, zoals massagecreme. Probeer de massagetechnieken zelf eens een paar keer voor het slapen gaan en voel het verschil!